Her gün binlerce araç sahibi, şehir içi ya da şehirlerarası ulaşım için köprü ve otoyolları kullanıyor. Ancak geçiş ücretlerinin yıl ve mesafe bazında değişkenlik göstermesi, bu yapıları kullanan sürücülerde kafa karışıklığı yaratabiliyor. Bu karışıklığı önlemek amacıyla sizin için detaylı 2022 yılı otoyol ve köprü ücretleri rehberi hazırladık. Rehber aracılığıyla belli otoyollarda ve köprülerde geçerli fiyat tarifesi konusunda fikir sahibi olabilirsiniz.
Aşağıda yer alan tablo aracılığıyla Türkiye sınırları içerisinde en yoğun kullanıma sahip otoyollarda geçerli geçiş ücretleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.
Otoyol | Giriş-Çıkış Bölgesi | Geçiş Ücreti (Otomobil |
Ankara-Niğde Otoyolu | Ankara Alın – Niğde Gölcük | 138,50 TL |
Gebze-Orhangazi-İzmir | Osmangazi Köprüsü – İzmir Çıkış | 459,00 TL |
İzmir-Aydın Otoyolu | Işıkkent – Aydın Batı | 9,50 TL |
İzmir Çeşme Otoyolu | Seferihisar – Çeşme | 7,25 TL |
KGM Anadolu Otoyolu | Anadolu (Çamlıca) – Akıncı (Ankara) | 47,00 TL |
KGM Avrupa Otoyolu | Mahmutbey – Edirne | 23,25 TL |
KGM Çukurova Otoyolları | Adana Doğu Alın – Şanlıurfa | 30,75 TL |
KGM Çukurova Otoyolları | Niğde Kuzey – Mersin Alın | 27,50 TL |
Kuzey Çevre Yolu | Fenertepe – Kurnaköy | 95,50 TL |
Kuzey Marmara Avrupa Otoyolu | Kınalı – Fatih | 39,00 TL |
Kuzey Marmara Anadolu Otoyolu | Kurnaköy – TEM Akyazı | 89,50 TL |
Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu | Menemen – Çandarlı | 55,50 TL |
Malkara-Çanakkale Otoyolu | Malkara – 1915 Çanakkale Köprüsü | 272,50 TL |
Tabloda yer alan geçiş ücretleri, 1. sınıf araçlar (otomobiller) ve belirtilen giriş-çıkış noktaları için geçerlidir. Diğer sınıflara ve giriş–çıkış bölgelerine yönelik ücret tarifelerini öğrenmek için Karayolları Genel Müdürlüğü’nün resmi web sitesini ziyaret edebilirsiniz.
2022 yılı köprü ücretleri, geçiş yapılacak güzergâh bazında değişkenlik gösteriyor. Aşağıda yer alan tablolar aracılığıyla Osmangazi, 15 Temmuz, Fatih Sultan Mehmet, Yavuz Sultan Selim ve 1915 Çanakkale köprülerinde geçerli güncel tarifeyi öğrenebilirsiniz.
Araç Sınıfı |
Geçiş Ücreti |
1 | 184,50 TL |
2 | 295,00 TL |
3 | 350,00 TL |
4 | 464,50 TL |
5 | 585,50 TL |
6 | 129,00 TL |
Araç Sınıfı | Araç Tipi | Geçiş Ücreti |
1 | İki Akslı (Aks aralığı 3,20 metreden küçük) | 8,25 TL |
2 | İki Akslı (Aks aralığı en az 3,20 metre ve daha büyük) | 10,75 TL |
3 | 3 Akslı her türlü araç | 23,25 TL |
4 | 4 ve 5 asklı her türlü araç | 46,00 TL |
5 | 6 ve daha fazla aksa sahip araçlar | 61,00 TL |
6 | Motosikletler | 3,25 TL |
Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) tarafından alınan karar doğrultusunda 15 Temmuz Köprüsü’nden yalnızca 1. sınıf taşıtlar ile tüm yolcu servis, toplu taşıma ve N1 Sınıfı acil yardım araçları geçiş yapabilecektir.
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden ise yalnızca 1. ve 2. sınıf (otobüsler ve kamyonlar hariç) araçların, karavanların, personel taşımacılığında ve toplu taşımada kullanılan vasıtaların geçişine izin verilecektir.
Araç Sınıfı | Geçiş Ücreti |
1 | 19,00 TL |
2 | 25,00 TL |
3 | 46,50 TL |
4 | 118,50 TL |
5 | 147,50 TL |
6 | 13,00 TL |
Araç Sınıfı | Geçiş Ücreti |
1 | 200,00 TL |
2 | 250,00 TL |
3 | 450,00 TL |
4 | 500,00 TL |
5 | 950,00 TL |
6 | 50,00 TL |
Yukarıda belirtilen ücretler, yalnızca köprü geçişi için geçerlidir. Köprü öncesi ve sonrasındaki otoyol kullanımları için farklı tarifeler üzerinden ayrı ücretlendirmeler yapılır. Yolculuğunuz sırasında herhangi bir sıkıntı yaşamamak için bir önceki bölümde yer alan otoyol geçiş ücretleri tablosunu inceleyebilir ya da KGM’nin web sitesinde yer alan ilgili sayfayı ziyaret edebilirsiniz.
Yapım ve işletim maliyetlerini karşılayabilmek amacıyla Türkiye’deki köprü ve otoyolları kullanmak isteyen sürücülerden Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen geçiş ücretleri alınır. Araçlar, bu kapsamda 6 farklı sınıfa ayrılır. Binek otomobiller 1. sınıf kapsamındayken motosikletler 6. sınıfta yer alır. Bu iki sınıf arasındaki diğer kategoriler ise farklı aks sayılarına sahip ve yük taşımak için kullanılan araçları temsil eder.
Otoyol ve köprü ücretleri, araç sınıflandırma sistemine göre farklılık gösterir. Geçiş ücretinin tahsilâtı ise Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) vasıtasıyla yapılır. Gişelerde uzun araç kuyrukları oluşmasını önlemek için kullanılan bu iki sisteme ek olarak bazı otoyollarda nakit ödemeyle geçiş yapabilmek de mümkündür.
HGS, bakiye sistemiyle çalışır. Yani geçiş yapılabilmesi için önceden belirli miktarda bakiyenin yüklenmesi gerekir. Ancak çeşitli ödeme kanalları sayesinde bakiye takibi oldukça kolaylaştırılmıştır. Bankaların öncüsü olduğu ve kullanımı araç sahibinin tercihine bırakılan bu yöntem sayesinde bakiye her daim belirli bir sınırın üzerinde kalır.
Bakiye olmadan yapılan geçişlerde ise sürücüye cezai işlem uygulanır. Bir aracın ücret ödemeden gişelerden geçiş yapıp yapmadığının kontrolü, kameralar aracılığıyla otomatik olarak yapılır. Cezanın uygulanma süreci, ihlalli geçiş bildiriminin düzenlenmesi ile başlar. Bildirimi, dilerseniz otoyol istasyon binasındaki görevliyle iletişime geçerek elden teslim alabilirsiniz. Alternatif olarak posta yoluyla ikametgâh adresinize gönderimini bekleyebilir ya da Karayolları Genel Müdürlüğü web sitesinde yer alan “İhlalli Geçiş Sorgulama ve Ödeme” sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
İhlalli geçiş bildiriminde belirtilen cezanın, otoyoldan çıkış yapılan tarihten sonraki 15 gün içerisinde ödenmesi gerekir.
Eğer bu süre içerisinde ilgili banka şubeleri aracılığıyla ödeme yapılmazsa, ek yaptırımlar devreye girer. Yani geçiş ücretinin 4 katı para cezası ile birlikte tebligat, avukatlık ücretleri gibi masraflar da ceza alan kişiden talep edilir.